شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در گذشته زمانی که بحرانی رخ می داد، روزها یا هفته ها زمان می برد تا خبر آن پخش شود و انتشار یابد. کریستوفر گریوز، رییس روابط عمومی جهانی آگیلوی و رییس امور اجرایی آسیا- پاسیفیک می گوید:" در حال حاضر بحران می تواند در عرض 24 ساعت جهانی شود."
در گذشته رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک وجود نداشت. اما اکنون، ایجاد گروه مورد علاقه تان خیلی سریع و آسان صورت می گیرد و می توانید افراد دیگری که با شما علایق مشترکی دارند را در این دنیای دیجیتال دور هم جمع نمائید.
گریوز می گوید:" امروزه برای روابط عمومی یا هر نوع ارتباطات دیگر، اگر به سرعت با رسانه اجتماعی آشنا نشویی و آن را درک نکنی، با شکست مواجه خواهی شد.
"شرکت ها می توانند خیلی زیرک و هوشمند باشند و می توانند افراد زیرک و تیزفهم را استخدام کنند. اما گریوز می گوید آنها نیاز به کسی دارند که نمایی خارجی داشته باشد و به رقابت آنها ناظر باشد و همه جهان را بیازماید.
او می گوید:" آژانس بزرگی همچون روابط عمومی آگیلوی می تواند به شما کمک کند تا کارتان را انجام دهید. می توانیم بهترین افکار و عقاید خارجی را از سرتاسر دنیا جذب کنیم، از مکزیک، واشنگتن یا چین. "
گریوز اشاره می کند که اغلب شرکت ها قبل از وقوع بحران باید خودشان را آماده نمایند. اولین چیز، فکر کردن به این موضوع است که چه چیزی ممکن است به خطا منجر شود. بنابراین ما (روابط عمومی آگیلوی ) این صورت رسیدگی بزرگ را از مواردی که ممکن است به خطا بینجامد، ایجاد کرده ایم.
قدم بعدی طرح ریزی یک سناریو است. او می گوید: باید پیشاپیش در مورد آینده آن اندیشید و سطح علمی کارکنان را در این مورد و در زمان رخداد آن بالا برد.
او توضیح می دهد: "زمانی که بحران پیش می آید فرصت آن نیست که فکر کنید. بنابراین باید طرح تان ساده باشد و همه چیز را در یک صفحه گنجانده باشید. طرح سناریو شامل چگونگی برقراری ارتباط با رسانه ها و آموزش آن می شود.
همیشه رسانه ها می خواهند بدانند که چه اتفاقی افتاده است – عمق فاجعه تا چه حد است آیا کسی صدمه دیده است، چقدر برای شما هزینه برداشته است و چه کسی در آن مقصر است؟ و البته این موضوع که آیا از آن رخداد درس عبرت گرفته اید و برای دفعه بعد شیوه تان را تغییر می دهید؟
"حتی اگر چیزی ندانید، باید فورا با رسانه ها صحبت کنید. بنابراین متخصصین روابط عمومی آنجا هستند و برای آموزش به مشتریان شان برای برقراری ارتباط نقش مهمی ایفا می کنند، حتی اگر شما ندانید که چه اتفاقی دارد می افتد."
گریوز عقیده دارد که روابط عمومی به سوی دنیای دیجیتال گام بر می دارد و در جستجوی بازاریابی است. او اضافه می کند که: "وقتی با مشتریان کار می کنیم، هدف تنها این نیست که داستانی از آنها برای چاپ در روزنامه فراهم کنیم بلکه باید مطالبی باورپذیر فراهم آوریم. "در حال حاضر، در صنعت روابط عمومی گرایش تخصصی شدن به وجود آمده است.
برای روابط عمومی آگیلوی یک واحد جدید از بهترین روسا و متخصصین ایجاد شده است که آگیلوی هلت نام دارد.
واحد دیگری به نام امور مالی آگیلوی نیز وجود دارد که کارکنانش می دانند چگونه برای شرکت ها پیشنهاد های عمومی اولیه IPOS را انجام دهند. گریوز می گوید:" درهونگ کونگ بین 25 تا 35درصد همه IPO ها توسط امور مالی آگیلوی صورت می گیرد. این واحد، واحد بزرگ دیگری برای روابط عمومی آگیلوی است که قصد دارد علاوه بر چین در آمریکا نیز فعالیت کند.
آگیلوی ارت، که به تداوم پذیری کار شرکت ها کمک می کند، متخصصینی از "صلح سبز" و وورلد وایلدلایف فاند را در کنار سایر متخصصین به کار گرفته است تا در حوزه تخصص به درک عمیق برسد.
شرکت ها به ارتباطات مالی، خارجی و درونی نیاز دارند. در نتیجه آگیلوی ایمپکت در رابطه با ارتباطات درونی و خارجی فعالیت می کند.
قسمت جالب روابط عمومی، تغییر و انتقال آن است و ارتباطات در سرتاسر کره زمین امتداد یافته است.
من عقیده دارم که روابط عمومی ارزش و اعتبار بیشتری کسب می کند تا اینکه اعتبار خود را از دست بدهد.
|